Gastronomien skal sættes i centrum

gastronomi i centrum

Alt for tit bliver restauranter styret af en stram køkkenstil med alt for stort fokus på, at maden skal være på en bestemt måde, se ud på en bestemt måde og følge særlige trends inden for gastronomiens verden. Det er en skam, for selvom benspænd kan være befordrende for kreativiteten, bør det altid være kærligheden til gastronomi, til det gode måltid og madens kvalitet, der er det højeste mål for en restaurant.

Der findes dog flere restauranter, der sætter fokus på selve glæden ved at lave mad. Det kan gøres på mange og ret forskellige, kreative faconer, og en del af disse ser man skyde op nu. Forskellige initiativer inden for madkunstens verden ser mad som noget, man er fælles om. Ikke nødvendigvis som noget stort og særlig fint, men noget, hvor smagen og glæden ved at nyde den gode mad er i centrum. Særligt er det blevet populært at lære almindelige mennesker at lave mad, hvilket ses på de mange madlavningskurser, der er skudt op i København i de seneste år. Her kan folk, der ikke har en professionel baggrund inden for madlavning, lære alt om madlavning, om kvalitet i kogekunsten og glæden ved mad, der er veltillavet og baseret på gode ingredienser af høj kvalitet.

Uhøjtidelig madglæde

En del restauranter har taget dette princip om simpel, lækker mad med fokus på ingredienser og en udogmatisk stil, til sig. Blandt andet har Paustian, en frokostrestaurant på Østerbro, skab en restaurant med en uhøjtidelig tilgang til madlavning. Her handler det ikke om, at maden skal være særlig ’autentisk’ og ’nordisk’. I stedet skal det være selve gastronomien, madglæden om man vil, der er det centrale princip. Smag og æstetik fylder mere og mere i madlavningen herhjemme, og restauranter som Paustian går forrest med at promovere gastronomi, der er både smukt at se på og som smager godt, men uden at der skal være andre, særlige retningslinjer for, hvilken slags mad der skal serveres. I stedet handler det om bæredygtighed, nysgerrighed og glæden ved at lave og smage god mad. Derfor tilbyder restauranten også madlavning som teambuildingskurser.

Madlavning som teambuilding

Ved teambuildingskurser i madlavning kan virksomheder lave sjove eventdage- og kurser, hvor man kan få rystet medarbejdergrupper sammen igennem en indholdsrig og lærerig aktivitet. Fordi flere og flere danskere interesserer sig for madlavning og for god mad, er dette ofte ret populært, især fordi det kræver gode samarbejdsevner at lave mad sammen i grupper. På den måde lærer almindelige mennesker om gastronomi på en afslappende og underholdende måde.

Gastro Studio ApS

Kalkbrænderiløbskaj 2

2100 København Ø

24 44 46 88