Graviditetstræning – opbyg en stærk krop

Graviditetstræning

Er du gravid? Og kunne du tænke dig at få en stærk krop, som kan klare de udfordringer og belastninger, der følger med en graviditet? Så er det en god idé at gå regelmæssigt til graviditetstræning. For du må gerne træne, når du er gravid – og faktisk er der en lang række fordele ved at gøre det.

Du kan gå til forskellige former for graviditetstræning hos en erfaren fysioterapeut, som ved præcis, hvad der skal til for at styrke den gravide krop på skånsom vis.

Fem gode grunde til at gå til graviditetstræning

  1. Træning kan afhjælpe gener såsom hævede ben og smerter i ryg, bækken og lænd.
  2. Træning giver velvære til både dig og dit barn.
  3. Træning kan vedligeholde og opbygge en god fysisk form, der gør din krop klar til fødslen.
  4. Træning kan styrke din krop så meget, at du har brug for mindre smertestillende både før og under fødslen.
  5. Træning før fødslen gør det nemmere at genvinde en god form efter fødslen.

På land eller i vand?

Det er helt naturligt, at kroppen er besværet af graviditeten, hvorfor den ikke kan klare samme belastninger og høje tempi som før graviditeten. Derfor er graviditetstræning altid tilrettelagt med øje for at motionere den gravide krop på bedste vis.

Graviditetstræning kan foretages både i traditionelle træningssale og i varmtvandsbassiner. Uanset om du foretrækker at motionere på land eller i vand, vil træningen tage udgangspunkt i blide øvelser. Dette indebærer blandt andet udspænding, afspænding og lettere styrkeøvelser, så muskelmasse opbygges, og du finder ud af, hvad din krop er i stand til at præstere. Derudover er en vigtig del af graviditetstræning også vejrtrækning.

Kom i form efter fødslen

Både graviditeten og selve fødslen er en stor belastning for kroppen. Mange kvinder tager tilmed en del kilo på i løbet af de ni måneder og derfor kan det være vanskeligt at kende sin krop, når først barnet/børnene er kommet til verden.

Hvis du har født, og du kunne tænke at genvinde din form fra før, du blev gravid, kan det være en stor hjælp at begynde til efterfødselstræning. Denne træning er specifikt målrettet og skræddersyet til dig, og derfor vil du møde ligesindede og blive trænet på en måde, der er optimal for kroppen, der lige har født.

Træning efter fødslen kan på samme måde som træning inden fødslen tage udgangspunkt i holdtræning i en træningssal eller i et varmtvandsbassin. Begge træningstyper er effektive for dig, som vil i form igen efter en fødsel.

 
Fysioterapien
Centrumgaden 1
2750 Ballerup
44 65 36 18